Mer om Järnrike

MÅNGA LIDER AV JÄRNBRIST

            

 


JÄRNRIKE innehåller 51 mg hemjärn per 100 g. Hemjärnet tas lätt upp av kroppen och hjälper till att återställa järnnivåerna. Fyra skivor täcker ditt dagliga behov av järn.

D-VITAMIN

D-vitamin är ett av få näringsämnen som vi svenskar har svårt att få tillräckligt av. D-vitamin finns mest i fet fisk men också JÄRNRIKE bröd. En skiva JÄRNRIKE ger 15 procent av dagsbehovet.

PROTEIN

Kroppen innehåller flera hundra tusen olika slags proteiner som är skräddarsydda för olika funktioner. Protein är nödvändigt för cellernas uppbyggnad, för bildandet av hormoner, enzymer och delar av immunförsvaret. Ungefär 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt behöver vi äta för att må bra. En kvinna som väger 60 kilo behöver äta protein motsvarande 29 skivor JÄRNRIKE för att fylla sitt dagbehov. I praktiken behöver vi äta en blandad kost, men Järnrike är ett bra komplement för den som vill äta en proteinrik kost

 

DET LIVSVIKTIGA JÄRNET Järn behövs för bildandet av hemoglobin som bl.a. har till uppgift att transportera syre. Järnbrist kan ge symtom som svår trötthet, försämrad prestationsförmåga och koncentrationssvårigheter. Järnbrist kan även bidra till blek hy, yrsel och huvudvärk. En person med järnbrist känner sig ofta håglös, saknar energi och blir trött för minsta lilla. Om man har för lite järn i depåerna så ökar risken för att få anemi.

 

JÄRN ÄR VIKTIGT FÖR ATT MÅ BRA OCH ORKA MER – PÅ DAGIS, I SKOLAN, PÅ JOBBET ELLER PÅ FRITIDEN. Det är alltför många som får i sig för lite järn och D-vitamin, med trötthet och koncentrationssvårigheter som en följd av detta. Vi har därför tagit fram en produkt med just dessa innehåll som riktar sig till alla, men främst kvinnor i alla åldrar, idrottare, växande ungdomar och barn. Ett bröd som bygger på matkultur samtidigt som det är modernt med stor nytta.

Med JÄRNRIKE får du i dig dagsbehovet av järn genom fyra skivor (1 skiva innehåller 3,8mg järn). Järnrike är naturligt rikt på lättupptagligt hemjärn och protein och är Sveriges järnrikaste livsmedel. Järnrike innehåller blodprotein från svensk nöt och gris och är sprunget ur traditioner som är långt mycket äldre än våra snart 100 år, då man tog tillvara på allt som gården hade att ge. Järnrike innehåller även D-vitamin, som vi nordbor får i oss för lite av vintertid. D-vitamin behövs för att motverka vintertrötthet.

 

SERVERINGSTIPS Brödet kan med fördel ätas som mellanmål antingen i gröten, smulad på filen, som smörgås eller som en kraftsmoothie. 

 

 

EN MATIGARE SMÖRGÅS

Pepparsalami med dallassallad och grönt eller en god köttbullemacka med rödbetssallad passar utmärkt som ett mellanmål eller en lunch i farten!

 

VARDAGSLYX

Variationerna är många och du väljer själv ditt favoritpålägg. Här har vi lyxat till det med lufttorkad skinka och hackad paprika.

Känns gott, lyxigt och nyttigt!

 

Järnrike kan med fördel användas till ostbrickan tillsammans med goda ostar, stark korv eller med västerbottenssmör. ( Rör ihop rumstempererat smör med riven västerbottenost)

 

 

 

ENKELT & GOTT

En lagrad smakrik ost toppat med ärtskott - det är inte svårare än så ! <3

 

 

FRUKOST DELUXE

En kopp varmt lugnande te och två goda järnrikesmörgåsar ger en fantastisk start på dagen!

Prova tex mosad avokado med hackad paprika och lite flingsalt eller färskost med skivad banan och skiktad kakao.

 

DEN GODA SMÖRGÅSEN

Järnrike med ost och machésallad tillsammans med ett glas juice är så himla gott, både smaken och allt det goda brödet gör för kroppen!
Fyller på med järn och D-vitamin och juicen hjälper till med c-vitamin. Härligt!
 

LENA HULTÉN
professor i klinisk nutrition

 

LENA HULTHÉN är professor i klinisk nutrition. Hon är nutritionist, Oslo universitet, dietetiker vid Göteborgs universitet och disputerade på en avhandling om absorption av järn från kosten och är docent i klinisk nutrition.

 

FRÅGOR OM JÄRN

Kan man få i sig för mycket järn?
Man kan inte få för mycket järn när det gäller järn från kosten.

 

Finns det något livsmedel som hämmar upptag av hemjärn?
Kalcium

 

Finns det något livsmedel som ökar upptaget av hemjärn? 
Köttfaktorn stimulerar järnupptaget. Köttfaktorn ökar upptaget av hemjärn men också icke-hemjärn Köttfaktorn är kopplad till muskelprotein. Det är få produkter som innehåller hemjärn utan köttfaktorn, i princip blodpudding och Järnrike-brödet.

 

Vad är det som gör att kroppen lättare tar upp hemjärn än vegetabiliskt järn?
Hemjärn har bättre biotillgänglighet, absorberas bättre, därför att det absorberas på ett annat sätt än det icke hembundna järnet. Hemjärnet absoberas direkt in i tarmcellerna. Först inne i tarmcellen splittras hemjärnet av, utan att påverkas av hämmande eller stimulerande faktorer.

Om mat tillagas i järngryta kan måltidens järnmängd öka. Ökningen blir större om tillagningen sker i sur miljö, speciellt under långvarig upphettning.

 

Hur mycket ökar järnmängden? Vad är det för slags järn som löses ut ur grytan, är det hemjärn?
När det gäller användning av järngryta och möjligheten att öka järninnehållet i maten som tillagas så är det flera faktorer som har betydelse. Tillagningstiden, vätskemängden, fetthalten och surhetsgraden eller ph i maten är viktiga faktorer. Det järn som löses ut är oorganiskt järn.

I te finns ju polyfenoler som hämmar upptaget av icke-hemjärn. Som jag har uppfattat de hämmar både svart- och grönt te upptaget. Men hur är det med rött te, vitt te och ört te?
När det gäller polyfenoler i te så finns de i svart, grönt, rött och vitt te. Variationen är stor och naturligtvis mängden te som används och hur länge te får dra.

 

CHRISTINE HÄGGLUND
Entreprenör,trebarnsmamma Och årets äventyrare 2013

 

FRÅGOR OM TRÄNING

Bästa tipset för ett hälsosamt liv?
Vistas i naturen. Den ger frid, sinnesro och är en otroligt rolig lekplats för både barn och vuxna. Skratta mycket och gör lite tokiga saker. Gå ut och hoppa studsmatta med barnen fem minuter innan frukost – det gör under för humöret.

 

Hur kommer jag igång med träningen? 
Det är bara att börja. Ta på dig skorna, gå rätt ut och du är igång. Cykla när du kan. Ta en långpromenad och pröva att springa 30 sekunder var femte minut. Se till att hitta luckor, gå en sväng på lunchen. Be att få hänga på någon som du vet tränar. Bli inte stressad av alla som tränar massor. Lek fysiska lekar med barnen utan att säga att ”oj vad trött jag blev” även om du blir det, bara häng i.

 

Hur får jag in motion i vardagen?
Försök få in det i transporten. Eller en lunchpaus. Hugg en kompis eller kollega och ta några varv runt kvarteret. Häng på barnen, cykla med dem en eftermiddag, gå till skogen eller en lekplats och var aktiv. Parkera längst bort från affären och släpa sedan kundvagnen över hela parkeringen full med mat.

 

Tips på rolig och effektiv vinterträning? 
Ett bra tips är att använda sig av tränings-dvd som jag använder mig av för att kunna träna hemma. För de som bor vid snö är ju längdåkning en fantastiskt bra träningsform. Ta med en kompis och åk och prata. Ett par dubbskor är en bra investering för långpromenader.

 

Vilket är det viktigaste tekniktipset för löpning?
Att dra fram knäet istället för att slänga fram foten.