Press

En skräll för familjeföretaget Mjälloms Tunnbröd

Silver i Svenska Designpriset

Vilken skräll - ett litet norrländskt familjeföretag kniper silver bland svenska designeliten!

 

Finalen i Svenska Designpriset gick av stapeln den 20 oktober på Moderna Museet i Stockholm. Kvällens konferensier var Gry Forsell och silvret i Identitet - Förpackning gick till Mjälloms Tunnbröd för sin förmåga att kommunicera och förmedla rätt känsla, effekt och hantverk.

 
"Att befinna sig i ett sammanhang där vi överraskande tar en andra plats bland Sveriges design-elit är nästan ofattbart...

 

Vi har lagt ner många timmar på den här resan och vi är så otroligt glada för uppmärksamheten och för alla underbara som röstat på oss! Att befinna sig i ett sammanhang där vi överraskande tar en andra plats bland Sveriges design-elit är nästan ofattbart. Det får dessutom vårt tunnbröd och matkulturen att synas och lyftas fram - vilket är det bästa av allt, säger Ethel Ullsten, MC Mjälloms Tunnbröd.

 

"stort tack till hela vår personal som lever farmors livsverk tillsammans med oss...

 

Vi känner oss otroligt tacksamma och stolta över att bli prisade för vårt arbete. Tillsammans har vi lagt timmar, dagar och nätter på att verkligen få fram känslan och detaljerna, inte bara i förpackningsutseendet, utan i hela vår kommunikation. Farmor Rut hade varit stolt! Stort tack till alla som deltagit i processen, tack till Johan Allard och Devocy som har förvandlat idéer och skisser till färdigt material och stort tack till hela vår personal som lever farmors livsverk tillsammans med oss, säger Torbjörn Ullsten, VD och tredje generationen bagare.

 

Hade folkets röst fått bestämma hade Mjälloms vunnit första plats även i kategorin - Grafisk Identitet

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation, där alla får vara med och tävla. Juryn nominerade Mjälloms Tunnbröd för sin grafiska identitet "Tillbaka till ursprunget" och för förpackningen "1923". Nomineringarna i sig innebär att familjeföretaget valdes ut bland 412 bidrag i år till en finalplats. Bidragen bedömdes sedan utifrån kriterierna kommunikation, effekt, hantverk och känsla. Med förpackningarna tog Mjälloms en andra plats och i grafisk identitet landade de tillslut på en femte plats, men hade folket fått bestämma då hade de även vunnit en första plats där.

 

 
"Fint inlindat i papper med ett band som omslag ligger tunnbrödet omsorgsfullt inbäddat och andas vår historia...

 

 

Det började för flera år sedan då vi hade en dröm om ett tunnbröd från farmors tid och en dröm om att förmedla hennes livsverk. Vi gav oss ut på en resa mot vårt ursprung och parallellt med vår tidsresa, "Tillbaka till ursprunget" så växte idén om tunnbrödet sig starkare. Vi besökte kvarnar och testade oss fram i bagarstugor runtom i bygden och tillslut hade vi farmors tunnbröd framför oss, ett ekologiskt tunnbröd bakat på stenmalet kulturspannmål. Vi byggde sedan en bagarstuga, precis som farmor Rut en gång gjorde, där vi bakar ursprungsbrödet 1923. Därifrån tog vi ideer till hur förpackningen skulle se ut, som vi ville skulle andas dåtid och vara enkel och rustik i sitt utseende, precis som förr. Med bagarstugan, brödet och historien på plats blev det tydligt hur den skulle se ut. Fint inlindat i papper med ett band som omslag ligger tunnbrödet omsorgsfullt inbäddat och andas vår historia. Siffrorna 1923 är hämtat från dåtidens gamla stämplar och texten tunnbröd liknar pappa Ivans drivna handstil. Det ligger otroligt mycket känsla för oss i både tunnbrödet och den numera designprisade förpackningen såväl som i bagarstugan. Tillsammans är de som en historisk symbol för en månghundraårig familjetradition och en hyllning till farmor Rut, Sveriges tunnbrödspionjär och grundare till Sveriges äldsta tunnbrödsbageri, säger Torbjörn Ullsten.