Blogg

5 Tips som gör dig piggare

2016-10-31

Trött, orkeslös & svårt att fokusera?

Speciellt under hösten när det blir mörkare ute är det lätt att känna sig trött och slut.

Men misströsta inte, det finns flera sätt att känna dig piggare.

 

1. JÄRN

Järnbrist är en vanlig åkomma för många , framförallt hos kvinnor och unga tjejer. När kroppen får brist på järn känner man sig lätt trött, håglös och energilös. Dessutom kan järnbrist även bidra till huvudvärk och yrsel.

 

Hur får man då i sig järn?

- Blodpudding, ca 90 gr täcker dagsbehovet av järn. Se dock upp för det tillsatta sockret i vissa produkter.

- Järnrike bröd, Sveriges mest järnrika livsmedel. Järnrike innehåller hemjärn som lättare tas upp av kroppen. 4 skivor (30 g) täcker dagsbehovet av järn.

 

2. D-VITAMIN

D-vitamin har en lång rad fördelar, bland annat:

  • - D-vitamin behövs för cellernas tillväxt och nervsystemet
  • - Viktigt för skelettbildningen
  • - Förbättrar upptaget av mineraler.
  • - Behövs för upptagandet av kalcium och fosfor i tarmen
  • - Reglerar hormonbalansen, ökar produktionen av testosteron, höjer sexlusten och är bra för fertiliteten
  • - Är bakteriedödande och bra för immunförsvaret
  • - Motverkar trötthet och depression.

 

Hur får jag i mig D-vitamin?

- Sardiner i olja ( konserv)

- Järnrike bröd från Mjälloms Tunnbröd

- Ägg

 

3. FYSISK AKTIVITET

När du rör dig händer mycket i kroppen som gör att du känner dig piggare och starkare. Bland annat ökar blodcirkulationen och cellerna kan ta upp mer syre.

Det gör att kroppen lättare tar hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner. Färre stresshormoner gör, i sin tur, att du mår bättre och att du får bättre sömn.

Hjärnan påverkas också positivt av fysisk aktivitet. Bland annat frigörs så kallade signalsubstanser som motverkar depression och smärta men också endorfiner som hjäper dig att känna dig nöjd och belåten.

 

Exempel på sätt skapa fysisk aktivitet i din vardag

- Ta promenader

- Trädgårdsarbete

- Ta trapporna istället för hissen

- Promenera till affären och bär varorna i ryggsäck

- Stig av bussen en hållplats tidigare

- Klipp gräs

- Skotta snö

- Gå ut i skogen, plocka svamp eller bär som en bonus

 

4. SÖMN

En riktigt god nattsömn gör oss utvilade, glada och pigga. Det tillsammans underlättar koncentrationen och fokuseringen för att lära oss nya saker.

Sömn behövs för kroppens återhämtning, framför allt hjärnans återhämtning då vi under nattens sömn sorterar och bearbetar dagens intryck.

När du sover bra på natten klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen.

 

Några tips för en bättre nattssömn :

- Se till att varva ned någon timma innan du lägger dig

- Undvik kaffe, te, läsk eller energidryck innan du lägger dig då de försvårar det för kroppen att gå ner i varv

- Ha mörkt, svalt och tyst i sovrummet

- Ha regelbundna tider för sänggående och uppstigning

- Fokusera tankarna på andningen – följ dina andetag hela vägen in och hela vägen ut för att på så sätt lättare slappna av

 

5. SKRATTA

En av de härligaste punkterna i listan! Skratt, det fantastiska ljudet och den härliga känslan man får efter ett skratt är faktiskt inte bara en glädjande känsla utan forskning visar att när vi skrattar

ökar syretillförseln till hjärnan vilket bidrar till att balansen mellan hjärnhalvorna blir bättre. Det i sin tur gör att inlärnings- och problemlösningsförmågan förbättras och kreativiteten ökar.

Efter skrattet sjunker dessutom blodtrycket, musklerna slappnar av och kropp och psyke vilar ut och mår bra. Det bästa är att skoja till det direkt på morgonen, det skapar en glad sinnestämning för resten av dagen.

 

Det är svårt att ge tips på hur just du ska skratta mera men några ideér kommer här :

- Umgås och busa med barn då barn skrattar 100tals fler gånger än de flesta personer i medelåldern

- Gå med i en skrattgrupp ( skrattterapi)

- Se din favorit komedifilm med din bästa skrattvän

- Börja skratta, ja så enkelt ! Börja skratta högt och fler kommer haka på och vips har vi en skrattande evighetsmaskin

 

 

Ska vi nu sammanfatta dessa punkter kan vi skapa en strålande succémeny!
Börja morgonen med ett gott skratt tillsammans med familj eller arbetskompisar.

Ät två skivor järnrike med skivade ägg och sardiner till frukost.

Efter middagen tar du en härlig promenad i friska luften innan du varvar ner i soffan med två skivor järnrike och ett glas Juice till kvällsfika.

Därefter kryper du ner i en skön säng i ditt mörka, svala sovrum för en god natts sömn!

 

Där har vi alla 5 punkter på en och samma dag! Dessutom är allt skratt utöver detta en härlig bonus i ditt välmående!

Detta borde alla få in i sin vardag som en chans att bli piggare, gladare och orka mera.

 

Följ vår blogg  genom att registrera dig längst ner till vänster på sidan : följ oss : +BLOGLOVIN

Follow