Blogg

Kvinnor och Järnbrist

Järnbrist
2017-01-24

Järnbrist är den vanligaste bristsjukdomen i världen, särskilt bland kvinnor. Obehandlad kan järnbristen leda till blodbrist, vilket i sin tur medför sänkt prestationsförmåga. Undersökningar har visat att upp mot 30 procent av kvinnor i fertil ålder har järnbrist, därför är de en viktig målgrupp. Många fertila kvinnor och särskilt flickor i tonåren har på grund av riklig menstruation och dålig kosthållning med lågt järnupptag därför brist på järn. Brist på järn orsakar ofta järnbrist hos kvinnor från det att menstruationen börjar fram till klimakteriets inträde. För att ersätta det blod som förloras i samband med menstruationen behövs extra järn. Det naturliga sättet att tillföra järn är genom kosten.

 

Trött och alltid sjuk?

Om du är trött och infektionsbenägen är det en bra idé att ta ett blodprov och se hur du ligger till. Du ska då inte bara ta hemoglobinvärdet, utan också ett test som visar hur mycket järn du har lagrat i kroppens förråd. När det gäller kosten kan du inte överdosera, upptaget av järn regleras efter kroppens behov. En annan nackdel med järnbrist är att det höjer upptaget av kadmium och bly.

 

Idrottande och Järnbrist

Fysisk hårdträning för kvinnor kan leda till järnbrist, det visar en ny studie som forskare vid Sahlgrenska akademin i Göteborg gjort. Kvinnor och tonåringar är mest utsatta för järnbrist av alla idrottsutövande.

 

Så vad gör man då?

Jo, ett bra tips är att få i sig järn vi kosten. Bästa upptaget får man om man äter hemjärn, det är ett slags järn som finns i blodmat. Det mest järnrika livsmedel som finns idag är brödet Järnrike. Det finns i de flesta matvarubutiker i hela landet. fyra skivor om dagen täcker dagsbehovet och efter en månad så kommer du förmodligen att känna av det. Eftersom brödet även innehåller D-vitamin så motverkar det även vintertrötthet som man kan få av för lite solljus.

 

Prova, det är ett steg mot ett piggare liv!

 

Follow