Press

De senaste åren har antalet besökare till vår butik stadigt ökat och nu satsar vi på att bygga en helt ny delikatessbutik vid bageriet i Ullånger. Vi utökar sortimentet med tyngdpunkt på tunnbröd och lokala delikatesser men kommer också att erbjuda lättare förtäring och drycker. En blandning mellan en fabriksförsäljning, café och saluhall.

 

Vi söker nu dig som kan erbjuda det lilla extra i kundbemötande, har en hög servicekänsla och ett genuint matintresse. Tjänsten omfattar 75-100% efter överenskommelse och är en helårsanställning.

 

Läs mer om tjänsten på www.mjalloms.se/sv/delibutik

Familjeföretaget Mjälloms Tunnbröd i Höga Kusten visar upp rekordsiffror för 2017.

Omsättningen ökade med 6 procent till 23,3 miljoner kr och Mjälloms är nu den näst största tillverkaren av hårt tunnbröd i Sverige, med en marknadsandel på 13,8 procent.

 

Vd:n Torbjörn Ullsten hör till tredje generationen som äger och driver företaget och förklarar att fjolårets ökning inom dagligvaruhandeln var exceptionell.

– Vi växte med 19,1 procent där och våra traditionella tunnbrödsprodukter har stor del i det. De fortsätter att sälja bra.

Den relativt nya produkten tunnbrödschips – som kan användas både som snacks, tilltugg och till förrätter – har i sin tur bidragit till att Mjälloms hittat nya kundgrupper. Tunnbrödschipsens försäljningsutveckling har varit strålande.

– Att vi växte så kraftigt inom dagligvaruhandeln när samtidigt den totala marknaden för hårt tunnbröd krympte med 1,2 procent, gör vår prestation än mer anmärkningsvärd, säger Torbjörn.

 

En stor del av framgångarna det senaste året tror Torbjörn Ullsten beror på nya förpackningar och satsningen på att ännu tydligare lyfta fram det genuina i företagets 95-åriga historia.

– Det var min farmor Rut Viberg som startade företaget i Mjällom 1923 och vi har vårdat hennes recept och ursprunget ömt. Det går igen också i våra nya förpackningar som vi lanserade i början av 2017, säger Torbjörn.

Hans hustru och närmaste medarbetare Ethel Ullsten är den som tagit fram den nya dekoren. Redan 2016 fick Mjälloms, tillsammans med kommunikations– och designbyrån Devocy, silver i Svenska Designpriset för designen på företagets produktförpackningar.

 

Under 2017 ökade inte bara omsättningen och marknadsandelarna för Mjälloms Tunnbröd. Företagets resultat var också mycket bra.

– Vi gjorde en vinst på 1,1 miljoner kr och det har vår engagerade personal stor del i. De har sett till att produktionen fungerat väldigt bra, säger Torbjörn.

Han berättar att Mjälloms nu investerar 1,1 miljoner i en ny packmaskin för tunnbrödschips och vidtar åtgärder för att minska spill och förbättra hanteringen av små styckebakade bitar.

– Det kommer att göra oss ännu konkurrenskraftigare, ge oss möjligheter att utveckla nya produkter och generera fler arbetstillfällen.

Mjälloms Tunnbröd, som är Sveriges äldsta tunnbrödsbageri, hade sin tillverkning i Mjällom fram till 1977 då verksamheten flyttade till Ullånger. Företaget har idag 15 anställda och en butik med självbetjäning som är öppen året runt. Intill fabriken finns en liten bagarstuga där man kan baka bröd i stenugn, som förr i tiden.

– Under perioden juni till mitten av augusti i fjol hade vi cirka 10 000 besökare. Det visar att det finns ett stort intresse för både våra produkter, vår historia och för Höga Kusten som destination, säger Torbjörn Ullsten.

Silver i Svenska Designpriset

Vilken skräll - ett litet norrländskt familjeföretag kniper silver bland svenska designeliten!

 

Finalen i Svenska Designpriset gick av stapeln den 20 oktober på Moderna Museet i Stockholm. Kvällens konferensier var Gry Forsell och silvret i Identitet - Förpackning gick till Mjälloms Tunnbröd för sin förmåga att kommunicera och förmedla rätt känsla, effekt och hantverk.

 
"Att befinna sig i ett sammanhang där vi överraskande tar en andra plats bland Sveriges design-elit är nästan ofattbart...

 

Vi har lagt ner många timmar på den här resan och vi är så otroligt glada för uppmärksamheten och för alla underbara som röstat på oss! Att befinna sig i ett sammanhang där vi överraskande tar en andra plats bland Sveriges design-elit är nästan ofattbart. Det får dessutom vårt tunnbröd och matkulturen att synas och lyftas fram - vilket är det bästa av allt, säger Ethel Ullsten, MC Mjälloms Tunnbröd.

 

"stort tack till hela vår personal som lever farmors livsverk tillsammans med oss...

 

Vi känner oss otroligt tacksamma och stolta över att bli prisade för vårt arbete. Tillsammans har vi lagt timmar, dagar och nätter på att verkligen få fram känslan och detaljerna, inte bara i förpackningsutseendet, utan i hela vår kommunikation. Farmor Rut hade varit stolt! Stort tack till alla som deltagit i processen, tack till Johan Allard och Devocy som har förvandlat idéer och skisser till färdigt material och stort tack till hela vår personal som lever farmors livsverk tillsammans med oss, säger Torbjörn Ullsten, VD och tredje generationen bagare.

 

Hade folkets röst fått bestämma hade Mjälloms vunnit första plats även i kategorin - Grafisk Identitet

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation, där alla får vara med och tävla. Juryn nominerade Mjälloms Tunnbröd för sin grafiska identitet "Tillbaka till ursprunget" och för förpackningen "1923". Nomineringarna i sig innebär att familjeföretaget valdes ut bland 412 bidrag i år till en finalplats. Bidragen bedömdes sedan utifrån kriterierna kommunikation, effekt, hantverk och känsla. Med förpackningarna tog Mjälloms en andra plats och i grafisk identitet landade de tillslut på en femte plats, men hade folket fått bestämma då hade de även vunnit en första plats där.

 

 
"Fint inlindat i papper med ett band som omslag ligger tunnbrödet omsorgsfullt inbäddat och andas vår historia...

 

 

Det började för flera år sedan då vi hade en dröm om ett tunnbröd från farmors tid och en dröm om att förmedla hennes livsverk. Vi gav oss ut på en resa mot vårt ursprung och parallellt med vår tidsresa, "Tillbaka till ursprunget" så växte idén om tunnbrödet sig starkare. Vi besökte kvarnar och testade oss fram i bagarstugor runtom i bygden och tillslut hade vi farmors tunnbröd framför oss, ett ekologiskt tunnbröd bakat på stenmalet kulturspannmål. Vi byggde sedan en bagarstuga, precis som farmor Rut en gång gjorde, där vi bakar ursprungsbrödet 1923. Därifrån tog vi ideer till hur förpackningen skulle se ut, som vi ville skulle andas dåtid och vara enkel och rustik i sitt utseende, precis som förr. Med bagarstugan, brödet och historien på plats blev det tydligt hur den skulle se ut. Fint inlindat i papper med ett band som omslag ligger tunnbrödet omsorgsfullt inbäddat och andas vår historia. Siffrorna 1923 är hämtat från dåtidens gamla stämplar och texten tunnbröd liknar pappa Ivans drivna handstil. Det ligger otroligt mycket känsla för oss i både tunnbrödet och den numera designprisade förpackningen såväl som i bagarstugan. Tillsammans är de som en historisk symbol för en månghundraårig familjetradition och en hyllning till farmor Rut, Sveriges tunnbrödspionjär och grundare till Sveriges äldsta tunnbrödsbageri, säger Torbjörn Ullsten.

Gammeldasg Tunnbröd finalist i Mack SM 2016

För första gången i historien har ett tunnbröd tagit sig in på en finalplats i Mack SM!

 

Finalisterna i årets Mack-SM är nu utsedda och Tobias Andersson från Höga Kusten är en av dem. Med mackan "Hemvändare" som är gjord på Mjälloms Gammeldags Tunnbröd tog han sig till finalen. Den 10 november kommer Sveriges godaste macka att koras på Mack-SM 2016 där åtta finalister från hela landet kommer att tävla om den prestigefyllda vinnartiteln på Sthlm Food & Wine i Stockholm.

 

Årets bidrag utmärker mångsidigheten i huvudråvaran - brödet - och för första gången någonsin har ett tunnbröd tagit sig in på finalplats! Finalisterna har tagit fram var sitt unikt recept och lunchmackorna är alla skapade med noggrant utvalda råvaror som bjuder på intressanta smakkombinationer och historik i såväl bröd som fyllning. Tobias Andersson från byn Gräta i Höga Kusten arbetar till vardags som Köksmästare på Ulvö Hotell. Mackan som tog Tobias och Mjälloms Tunnbröd vidare till finalen kallas för Hemvändare. Den är tillverkad på Mjälloms Gammeldags Tunnbröd, ost, löjrom och harsyra från trakten som tillsammans blir en smakkombination utöver det vanliga. Förutom smaken kommer mackorna att bedömas efter brödet, utseendet, nytänkande och ekonomi. Mackan ska kunna säljas på ett bageri eller konditori. Därför ska både produktval och åtgång vara noga genomtänkt. Under finaldagen ska de tävlande skapa 20 mackor av sitt recept på bara 45 minuter.


– Det är väldigt viktigt för mig är att höja Höga kusten som matregion! Förutom brödet som är lokalproducerat, har vi väldigt fina råvaror som gjort det möjligt för mig att experimentera med spännande smakkombinationer och samtidigt tänka klimatsmart. Min macka innehåller till exempel harsyra som jag plockar själv, löjrom och lokalt producerat ost, säger Tobias.

 

Precis som tidigare år ligger fokus på brödet; som är gott, enkelt, har stora variationsmöjligheter, är nyttigt och har låg klimatpåverkan. I en tid då matkonsumtionen står för ungefär 25 procent av vår klimatpåverkan, är mackan ett sätt att äta mer klimatsmart: inte bara till frukost utan även, lunch, mellanmål eller middag.

 

– Vi säger stort grattis till Tobias Andersson! Han berättar en historia med Hemvändaren vilket lyfter smakupplevelsen på ett fantastiskt sätt, där den ena smaken hakar i den andra. "Hemvändaren" på Gammeldags Tunnbröd är magiskt god och klimatsmart. Tunnbrödet tillverkas nämligen på vår norrländska vattenkraft, så den gör gott för framtiden, säger Torbjörn Ullsten, tredje generationen bagare.

 

 

 

Mjälloms Tunnbröd kan vinna Svenska Designpriset

Mjälloms Tunnbröd är dubbelt nominerade till Svenska designpriset

 

Sveriges äldsta tunnbrödsbageri, Mjälloms Tunnbröd sätter Höga Kusten och Ullånger på den svenska designkartan då företaget är dubbelt nominerade till den prestigefyllda tävlingen Svenska Designpriset. Med sig i tävlingen har de sin samarbetspartner Devocy.

 

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation. Alla kan vara med och rösta på webben mellan den 12:e och 18:e september och tävlingen avgörs den 20:e oktober på moderna Museet i Stockholm. Svenska Designpriset har som målsättning att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation.

 

Svenska Designprisets jury nominerar Mjälloms Tunnbröd för sin grafiska och historiska resa ”Tillbaka till ursprunget – 1923” och även för förpackningen ”Mjälloms1923”. Det innebär att Mjälloms Tunnbröd tillsammans med Öviksbyrån Devocy ses som en av Sveriges bästa utifrån kriterierna kommunikation, effekt, hantverk och känsla. Juryn har valt ut Mjälloms som möjlig vinnare i två kategorier: Identitet – Förpackning och Identitet – Grafisk Identitet.

 

”Det är otroligt kul att vi är nominerade. Jag hade såklart ett litet hopp då jag skickade in bidragen innan sommaren, men vi fick såklart en rejäl glädjechock när vi fick veta!"

Ethel Ullsten, Mjälloms Tunnbröd

 

Mjälloms har under året gjort en historisk och smakfull tidsresa som slutligen landade i ett tunnbröd bakat på ekologiskt kulturspannmål. På vägen har de även byggt upp en bagarstuga i Ullånger, där tunnbrödet bakas. Dessutom har de berättat en fantastisk historia som landets äldsta tunnbrödsbageri. Detta har visats på företagets sociala medier och vid bageriet i Ullånger. Grafiken har Mjälloms tagit fram med hjälp av Johan Allard på Öviks byrån Devocy.

 

”Det är en otroligt fin bekräftelse och vi är såklart stolta över nomineringen. Kul att vårt lilla familjeföretag uppmärksammas på det sättet. Ska bli spännande att se hur omröstningen faller ut och vi tillsammans med Devocy kommer vara på plats den 20:e oktober för att delta i prisutdelningen”

Torbjörn Ullsten, tredje generationen bagare Mjälloms Tunnbröd

 

Här kan du rösta, klicka och följ länken. Det är två bidrag, Identitet - Grafisk Identitet och Identitet - Förpackning

 

Sidor